GRA SKŁADA SIĘ Z 10 KOLEJEK, a w każdej kolejce można oddać dwa rzuty.
Maksymalna liczba możliwych do zdobycia punktów w jednej grze, to 300.
Jeżeli w pierwszym rzucie kolejki zbije się wszystkie kręgle – kolejka jest skończona.
STRIKE to 10 kręgli zbitych za pierwszym rzutem (X). Drugi rzut jest niepotrzebny. Gracz przechodzi do następnej kolejki. STRIKE daje 10 punktów plus sumę zbitych kręgli w dwóch następnych rzutach. Rzucenie STRIKU w ostatniej kolejce daje dwa dodatkowe rzuty.
SPARE to wszystkie kręgle zbite w jednej kolejce ale w dwóch rzutach kulą (/). SPARE daje 10 punktów plus sumę punktów z kolejnego rzutu. SPARE w ostatniej dziesiątej kolejce daje dodatkowy rzut.
MISS ma miejsce wtedy, gdy gracz nie strąca żadnego kręgla.
OPEN FRAME jest wtedy, gdy gracz zbija tylko kilka kręgli. Otrzymuje tyle punktów ile strącił kręgli.
SPLIT to najtrudniejszy rzut. Ustawienie kręgli w dwóch skrajnych miejscach sprawia, że zbicie ich jest wielkim wyzwaniem.
KULE
W kręgielni posiadamy kule o różnym ciężarze i średnicy otworów. Kule ważą – od 5 do 16 funtów (2,72 – 7,20 kg). 1 funt to około 450 gram. Przed przystąpieniem do gry należy dobrać kulę do rozmiaru dłoni, wsuwając dwa środkowe palce i kciuk w trzy otwory.
Pozostałe palce spoczywają na kuli, tak by dłoń przylegała do jej powierzchni.
Wskazówką świadczącą o dobrym doborze kuli są palce wsunięte do drugiej kostki a kciuk wchodzi cały. Kule używane do gry w kręgle, ze względu na ciężar, rozstaw i rozmiar otworów na palce, dzieli się na trzy kategorie: dziecięcą (5-8), damską (9-11) i męską (12-16).
KROKI
Wybieramy odpowiednią dla siebie kulę. Chwytamy ją oburącz, trzymając ją przed sobą łokcie mamy przy ciele a biodra i ramiona ustawione prostopadle do celu. Stopy razem, kolana lekko ugięte. Układ kroków dla graczy praworęcznych: prawa, lewa, prawa, lewa. Dla leworęcznych – odwrotnie.
Pierwszy krok jest najkrótszy. W przypadku osób praworęcznych zaczyna się prawą nogą. Zawodnik trzyma kulę przed sobą w odległości 20-30 cm od klatki piersiowej i rozpoczyna zamach do przodu.
Przy drugim kroku kula powinna wykonać wahadłowy ruch w dół.
Krok trzeci odbywa się przy jednoczesnym wahadłowym ruchu kuli w tył. Jednak maksymalne jej wychylenie powinno być poniżej linii ramion.
Ostatni, czwarty krok. Zawodnik wykonuje zamach w przód przy jednoczesnym wypuszczeniu kuli z rąk. Zgranie zamachu z krokami jest kluczem do wykonania płynnego, celnego rzutu.